Zalety diety ketogenicznej. Dlaczego warto jeść tłusto?

Większość młodych polskich blogerek zachęca do diety wegetariańskiej wysoko węglowodanowej. Ja taką dietę odradzam. Jadłam tak ponad 20 lat i… nie dostarczałam mojemu ciału budulca do odnowy chrząstek i mazi stawowej. Oczywiście, gdy ma się 30 lat nie jest to problemem, ale gdy przekracza się kolejne ,,dziesiątki” jest znacznie gorzej.

I choć idea wegetarianizmu jest mi droga, to jednak już wiem, że trochę pokarmów zwierzęcych jest nam – niestety – potrzebnych.

Awokado to jeden z najzdrowszych pokarmów na świecie i wspaniały tłuszcz dla wszystkich

Przeciwieństwem diety wysoko węglowodanowej jest dieta wysoko tłuszczowa, zwana także ketogeniczną. Do takiego sposobu odżywiania zachęca między innymi amerykański lekarz dr Joseph Mercola.

Poznajmy więc największe zalety diety ketogenicznej, które widzi w tym sposobie odżywiania dr Joseph Mercola:

  1. Utrata masy ciałakontrola wagi i chudnięcie odbywa się niemal bez wysiłku. Badania wykazały, że dieta ketogeniczna może podwoić wagę utraconą w porównaniu z dietą o niskiej zawartości tłuszczu (przy której stale jesteśmy głodni).
  2. Zmniejszenie stanów zapalnych – spalanie tłuszczu wytwarza znacznie mniej wolnych rodników niż cukier. Ketony są również bardzo skutecznymi inhibitorami deacetylazy histonów, które skutecznie zmniejszają odpowiedzi zapalne. W rzeczywistości wiele leków jest opracowywanych w celu zwalczania chorób zapalnych związanych z odpornością, które są inhibitorami HDAC (Deacetylazy histonalnej). Bezpieczniejsza i bardziej racjonalna strategia polega na zastosowaniu diety ketogenicznej, ponieważ jest to jeden z najbardziej skutecznych sposobów obniżania poziomu zapalenia przez hamowanie HDAC .
  3. Zmniejszenie ryzyka zachorowania na rakawszystkie komórki (w tym komórki nowotworowe) chętnie używają jako paliwa glukozy, ale gdy jej brakuje a pojawiają się ciała ketonowe, to komórki nowotworowe nie potrafią ich użyć jako pokarmu. W tym samym czasie zdrowe komórki doskonale rozwijają się za pomocą tłuszczów i ciał ketonowych. Gdy organizm wejdzie w stan ketozy żywieniowej, komórki nowotworowe są bardziej podatne na usunięcie przez organizm podczas procesu zwanego autofagią. Cykliczna dieta ketogenna jest podstawowym, niezbędnym narzędziem, które warto stosować przy zagrożeniu każdym rakiem.
  4. Zwiększenie masy mięśni – Ketony dostarczają aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach, a tym samym zwiększają masę mięśni.  Należy jednak pamiętać, by ketozę stosować cyklicznie, a nie stale.
  5. Obniżenie poziomu insulinyUtrzymanie poziomu insuliny na niskim poziomie zapobiega insulinooporności, cukrzycy typu 2 i chorobom pokrewnym. Badania dowodzą, że diabetycy, którzy jedzą dietę ketogenną o niskiej zawartości węgli, mogą znacząco zredukować swoją zależność od leków przeciwcukrzycowych, a nawet mogą odwrócić ten stan. Obniżenie oporności na insulinę również zmniejszy ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera. Ostatnie badania wzmacniają związek między opornością na insulinę a otępieniem, zwłaszcza wśród chorych na serce.
  6. Poprawa jasności umysłu –  to jedna z pierwszych rzeczy, które ludzie naprawdę zauważają, gdy zaczynają jeść zdrowe tłuszcze w diecie. Wcześniejsze ,,zaćmienia pamięci” znikają i osoby stosujące dietę ketogenną mogą nagle myśleć bardzo wyraźnie. Jak wspomniano wcześniej, ketony są preferowanym paliwem dla mózgu – stąd poprawa w jasności umysłu.
  7. Długowieczność –  Ketoza jest jednym z tych procesów, które pozwalają przeżyć nam długi czas bez jedzenia. Wśród osób stosujących ketogeniczną dietę widoczne jest zwiększenie stężenia leucyny we krwi i innych ważnych białek strukturalnych.  Ciała ketonowe także poprawiają metabolizm glukozy, zmniejszają stany zapalne, eliminują uszkodzone komórki odpornościowe, wspierają regenerację komórkową / wewnątrzkomórkową i odmładzanie organizmu (autofagia i mitofagia).

Pamiętajmy jednak, że dieta ketogeniczna to taka dieta, gdzie zaledwie około 3-5% wszystkich kalorii pochodzi z węglowodanów. Dieta wysoko tłuszczowa, ale z większą ilością węglowodanów (około 10%) ma podobne właściwości.

– Nie mam wątpliwości, że tłuszcze nasycone są niezwykle ważne dla optymalnego zdrowia – twierdzi dr Joseph Mercola. Większość ludzi musi jeść więcej, a nie mniej. W mojej książce “Fat for Fuel” wyjaśniam, dlaczego te rodzaje zdrowych tłuszczów są tak ważne, a jak wdrożyć cykliczną dietę ketogeniczną może pomóc w wyzdrowieniu z wielu schorzeń. Aby zaradzić wielu chorobom, musisz wybrać dietę, która pozwala organizmowi spalać tłuszcz jako główne paliwo, a nie cukry. Utrata wagi to po prostu naturalny efekt uboczny, który przywraca równowagę chemii ciała.

źródło: TU

Moje doświadczenia pokazują, że dieta ketogeniczna jest nie tylko smaczna, ale i bezproblemowa. Gdy jesteśmy w ketozie nie czujemy głodu. Stosując dietę wysoko tłuszczową w ciągu niespełna 5 miesięcy schudłam ponad 15 kilogramów bez wysiłku i bez uczucia głodu. To nie nadwaga była powodem zmiany diety – ale kłopoty ze stawami i żyłami, związane z brakiem kolagenu w pożywieniu przez ponad 20 lat. Schudnięcie – tak jak mówi dr Mercola – okazało się jedynie efektem ubocznym. Lepsze zdrowie dostałam ,,w pakiecie”.

Dieta wysoko tłuszczowa nie polega jednak, na szczęście, na jedzeniu samych tłuszczów, a i nie wszystkie tłuszcze są wskazane. Co można jeść, aby być zdrowszym i szczuplejszym? – o tym w najbliższych dniach.

Nie jadłam mięsa ani ryb grubo ponad 20 lat. I choć idea wegetarianizmu jest mi droga, to jednak już wiem, że trochę pokarmów zwierzęcych jest nam – niestety – potrzebnych.

3 thoughts on “Zalety diety ketogenicznej. Dlaczego warto jeść tłusto?

  1. Może Pani wyjaśnić, dlaczego tłuszcze zwierzęce są nam potrzebne? Nie da się jeść wysokotłuszczowo na diecie bezmięsnej?

    1. To jest świetne pytanie i… w zasadzie warto napisać osobny artykuł na ten temat, na bazie źródeł. Tak się stanie w ciągu najbliższego tygodnia. Czy da się żyć bez tłuszczów zwierzęcych? – oczywiście. Sama nie jadłam mięsa i tłuszczów zwierzęcych przez 29 lat i żyję. Niemniej jednak wystąpiły u mnie choroby degeneracyjne z powodu wyraźnych braków zwierzęcych aminokwasów. Nasz mózg czy oczy są zbudowane z tłuszczów i warto dostarczać wszystkie niezbędne składniki, aby mogły się regenerować. Jednak po czasie walki z bólem i teraz, gdy widzę, że organizm się ,,naprawia” moje zapotrzebowanie na tłuszcz i białko zwierzęce znacznie się zmniejszyło. Co mnie zresztą bardzo cieszy – zwłaszcza z powodów etycznych, bo właśnie chęć niezabijania była podstawą tego, że w połowie lat 80. przeszłam na wegetarianizm. Warto też zastanowić się, czy na pewno wszystkie rośliny nam służą, czy są dla nas korzystne. Warto sięgnąć po książkę ,,Roślinne kłamstwo” Stevena Gundry . Obiecuję, że w najbliższych dniach napiszę o tym więcej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *