Jak uzupełniać magnez? Pokarmy i suplementy

Wszyscy słyszeliśmy o tym, że magnez jest pierwiastkiem niezwykle ważnym. Bez dostatecznej ilości magnezu nasz organizm po prostu nie jest w stanie optymalnie funkcjonować.

Wszyscy słyszeliśmy o tym, że magnez jest pierwiastkiem niezwykle ważnym. Bez dostatecznej ilości magnezu nasz organizm po prostu nie jest w stanie optymalnie funkcjonować.

Jak informuje dr Joseph Mercola, lekarz z USA propagujący od 20 lat zdrowy tryb życia i dietę ketogeniczną, niewystarczający poziom magnezu w komórkach to jedna z głównych przyczyn pogorszenia funkcji metabolicznych, co zwykle prowadzi do znaczenie poważniejszych problemów zdrowotnych.

Dlaczego?

Magnez odgrywa na przykład dużą rolę w procesach detoksykacji organizmu i dlatego jest ważny dla minimalizacji szkód związanych z zanieczyszczeniem środowiska metalami ciężkimi i innymi toksynami. Nawet glutation, uważany przez badaczy za najpotężniejszy przeciwutleniacz dla naszego organizmu, nie może być produkowany bez magnezu.

Magnez odgrywa także istotną rolę w zapobieganiu migrenowym bólom głowy, chorobom układu sercowo-naczyniowego (takim jak nadciśnienie, atak serca i udar mózgu), nagłemu zatrzymaniu krążenia, a nawet redukuje ogólną śmiertelność z różnych przyczyn.

Magnez jest niezbędny na przykład przy:

  • Produkcji ATP (adenozynotrifosforanu), nośnika energii w organizmie
  • Budowie kości i zębów
  • Relaksacji naczyń krwionośnych
  • Prawidłowej pracy mięśnia sercowego
  • Prawidłowej pracy jelit
  • Regulacji poziomu cukru we krwi

– Mechanizm, dzięki któremu magnez kontroluje homeostazę glukozy i insuliny, obejmuje dwa geny odpowiedzialne za homeostazę magnezu – informuje Joseph Mercola na swojej stronie internetowej. – Magnez jest również potrzebny do aktywacji kinazy tyrozynowej, która jest enzymem działającym jak włącznik lub wyłącznik wielu funkcji komórkowych i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania receptorów insuliny. U osób z opornością na insulinę występuje zwiększone wydalanie magnezu wraz z moczem, co dodatkowo przyczynia się do zmniejszenia poziomu magnezu w organizmie. Ta utrata magnezu wydaje się być drugorzędna wobec wzrostu poziomu glukozy w moczu, co zwiększa wydzielanie moczu.

Zdaniem doktora, rzadko się zdarza, aby wyniki badań naukowych z różnych części świata były tak jednomyślne! Dowody są oczywiste: jeśli chcemy zoptymalizować nasz metabolizm i odpędzić ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, spożywanie odpowiedniej ilości magnezu jest rzeczą absolutnie niezbędną. Około 80% Amerykanów posiada znaczne niedobory magnezu.

Do niedoborów magnezu mogą prowadzić także:

  • Problemy z układem trawiennym: organizm nie wchłania magnezu (choroba Crohna, przepuszczalność jelit itp.)
  • Cukrzyca: szczególnie jeśli jest źle kontrolowana, co prowadzi do większej utraty magnezu z moczem
  • Wiek: osoby starsze są bardziej narażone na niedobór magnezu, ponieważ jego absorpcja pogarsza się z wiekiem, a osoby te często przyjmują leki, które mogą zaburzać wchłanianie
  • Niezdrowe nerki: co powoduje nadmierną utratę magnezu z moczem
  • Alkoholizm: nawet 60% alkoholików może mieć niski poziom magnezu we krwi
  • Niektóre leki: diuretyki, antybiotyki i leki stosowane w leczeniu raka mogą powodować niedobór magnezu

Wczesne objawy niedoboru magnezu mogą obejmować bóle głowy, utratę apetytu, nudności i wymioty oraz zmęczenie lub osłabienie. Jednakże niedobór magnezu może także prowadzić do poważniejszych objawów, takich jak:

  • Nieprawidłowy rytm serca i skurcze naczyń wieńcowych
  • Skurcze mięśni
  • Napady padaczkowe
  • Brak czucia i mrowienie
  • Zmiany osobowościowe

W swojej książce The Magnesium Miracle, Dr. Carolyn Dean wymienia 100 czynników pomagające określić, czy występują u nas niedobry magnezu . Warto także zastosować się do instrukcji zamieszczonych na blogu autorki, w poście “Gauging Magnesium Deficiency Symptoms” (Pomiar objawów niedoboru magnezu), który zawiera listę kontrolną, do której można odnosić się co kilka tygodni. Pomoże to określić, ile magnezu potrzebuje nasz organizm i stopniowo pozbyć się objawów jego niedoboru.

Jak dostarczać więcej magnezu?

Najlepszym źródłem najlepiej przyswajalnego magnezu jest – zdaniem dr Mercoli – prawdziwe jedzenie. Jednym ze sposobów na zwiększenie ilości spożywanego magnezu, jak również wielu innych ważnych składników odżywczych pochodzenia roślinnego, jest także wyciskanie soków z zielonych warzyw.

Najlepszymi źródłami magnezu są (dane dotyczą 100 g produktu):

  • Wodorosty, agar, suszone (770 mg)
  • Przyprawy, liść kolendry, suszone (694 mg)
  • Nasiona dyni suszone (535 mg)
  • Kakao, suchy proszek, niesłodzony (499 mg)
  • Przyprawy, bazylia, suszone (422 mg)
  • Siemię lniane (392 mg)
  • Masło migdałowe (303 mg)
  • Serwatka, słodka, suszona (176 mg)

Do diety warto także włączyć awokado. Jedno średnie awokado zawiera około 58 mg magnezu. Awokado jest również dobrym źródłem potasu, który pomaga zrównoważyć nadciśnieniowe działanie sodu.

Nie tylko nasiona dyni, ale także nasiona sezamu i nasiona słonecznika są jednymi z najlepszych do uzupełniania poziomu magnezu, w jednej czwartej filiżanki zapewniają odpowiednio 48 procent, 32 procent i 28 procent dziennego zapotrzebowania na magnez.

Tłuste ryby, takie jak dziki łosoś pacyficzny i makrela, są również bogate w magnez.

Zioła i przyprawy zawierają dużo składników odżywczych w tym magnez. Niektóre z najbardziej bogatych w magnez odmian to: kolendra, szczypiorek, kminek, pietruszka, nasiona gorczycy, koper, bazylia i goździki.

Sporo magnezu zawierają także niektóre owoce: papaja, maliny, pomidory, melony Cantaloupe, truskawki i arbuzy. Dobrym źródłem magnezu może być także jogurt wyprodukowany z mleka krów karmionych trawą i bez dodatku cukrów.

Wielu z nas jednak sięga po związki magnezu, aby uzupełnić szybciej jego poziom w organizmie.

Czym się różną związki magnezu? Podajemy za doktorem Mercolą:

  • Glicynian magnezu jest chelatowaną formą magnezu, która zapewnia najwyższą przyswajalność i biodostępność i jest uważana za idealną dla osób chcących wyrównać niedobory
  • Chlorek magnezu / Mleczan magnezu zawiera tylko 12% magnezu, ale jest lepiej absorbowany niż inne związki, takie jak tlenek magnezu, który zawiera pięć razy więcej magnezu
  • Węglan magnezu ma właściwości zobojętniające kwasy i zawiera 45% magnezu
  • Cytrynian magnezu jest magnezem połączonym z kwasem cytrynowym i wykazuje właściwości przeczyszczające
  • Tlenek magnezu jest niechelatowanym rodzajem magnezu, związanym z kwasem organicznym lub kwasem tłuszczowym. Zawiera 60% magnezu i ma właściwości zmiękczające stolec
  • Siarczan magnezu / Wodorotlenek magnezu (mleczko magnezowe) są często stosowane jako środki przeczyszczające. Łatwo je przedawkować, więc należy ZAWSZE przyjmować je zgodnie z zaleceniami
  • Taurynian magnezu to połączenie magnezu i aminokwasu tauryny, razem działają one uspokajająco na ciało i umysł
  • Treonat magnezu to nowszy, od niedawna stosowany suplement magnezu, który jest dość obiecujący, głównie ze względu na jego doskonałą zdolność do penetracji błon mitochondrialnych; może okazać się najlepszym suplementem magnezu na rynku

– Oprócz przyjmowania suplementów z magnezem, innym sposobem na poprawienie jego poziomu jest zażywanie regularnych kąpieli w soli Epsom lub choćby kąpieli samych stóp – przypomina dr Joseph Mercola. – Sól Epsom to siarczan magnezu, który wchłaniany jest przez skórę.
Można też wykorzystać olej magnezowy do użytku zewnętrznego, który będzie absorbowany przez skórę. Niezależnie od wybranego sposobu suplementacji, należy unikać wszelkich związków zawierających stearynian magnezu, który jest powszechnym, ale potencjalnie niebezpiecznym dodatkiem. 

O unikaniu stearynianu magnezu (ukrywającego się często pod nazwą ,,sole magnezowe kwasów tłuszczowych”) mówi także często Jerzy Zięba, autor ,,Ukrytych terapii”.

 – Jedną z głównych zalet pobierania składników odżywczych ze zróżnicowanej diety obejmującej nieprzetworzoną żywność jest to, że mniej prawdopodobne jest, że dostarczymy organizmowi zbyt dużo jednego składnika odżywczego, a zbyt mało innych -przekonuje Joseph Mercola. – Zdrowa żywność zawiera wszystkie elementy i potrzebne składniki odżywcze w proporcjach odpowiednich dla zachowania optymalnego zdrowia  i mądrość Matki Natury eliminuje potrzebę jakichkolwiek obliczeń. Kiedy natomiast stosujemy suplementy, musimy mieć nieco wiedzy na temat poszczególnych ich składników i ich wzajemnych interakcji. Bardzo ważne jest na przykład, aby zachować właściwą równowagę między magnezem, wapniem, witaminą K2 i witaminą D. Za odpowiedni stosunek magnezu do wapnia uważa się obecnie proporcję 1: 1. Nadmierne ilości wapnia bez przeciwwagi magnezu mogą prowadzić do ataków serca, udarów mózgu i nagłej śmierci.

źródła: 1, 2, 3.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *