Naturalne sposoby na zaparcia

Naturalne sposoby na zaparcia

Stres, byle jakie jedzenie i ciągły pośpiech sprzyjają kłopotom z układem trawiennym. Jednymi z najczęściej spotykanych przypadłości są zaparcia. Czy da się ich pozbyć w sposób naturalny.

Ja sama, ani nikt w mojej rodzinie, nigdy takich problemów nie mieliśmy. Natomiast w rodzinie mojej przyjaciółki tę samą przypadłość mają wprawie wszyscy: ona, jej siostra i ich ojciec. Czy więc zaparcia mogą mieć podłoże rodzinne? – być może, bo rodzinne są także zwyczaje żywieniowe, które do takich zaparć mogą doprowadzić. Jednak jedzący ,,w taki sam sposób” mąż mojej przyjaciółki już problemów z zaparciami nie ma…

– Medycyna konwencjonalna definiuje zaparcie jako mniej niż dwa lub trzy wypróżnienia na tydzień, lecz optymalną ilością jest co najmniej jedno wypróżnienie dziennie – informuje na swoich stronach dr Joseph Mercola, lekarz z USA, który od 20 lat przekonuje Amerykanów do zdrowego stylu życia. –  Osoby, które nie wypróżniają się codziennie powinny rozważyć zastosowanie naturalnych sposobów na poprawę pracy jelit.

Jak podaje dr Mercola, jednym z najczęstszych powodów zaparć jest… niedoczynność tarczycy. Niestety, jest to przypadłość bardziej niż powszechna w naszym kraju.

Sprawdź, czy nie masz niedoczynności tarczycy, szczególnie jeśli jesteś kobietą po 40 roku życia. Zaparcie to jeden z ukrytych symptomów niedoczynności tarczycy – radzi pan doktor.

Ale niezbyt wydajnie pracująca tarczyca to nie jedyny powód zaparć. Inne powszechne przyczyny to:

  • Nadmierne stosowanie środków przeczyszczających: Jeśli przyjmujesz środki przeczyszczające przez długi okres czasu, twój organizm zaczyna na nich polegać. Po pewnym czasie będziesz potrzebował coraz większych dawek, aby mieć wypróżnienie, a w końcu Twoje jelita przestaną prawidłowo pracować.
  • Zespół jelita drażliwego: Może to powodować skurcze okrężnicy, które spowalniają ruch treści pokarmowej w dół układu trawiennego.
  • Ignorowanie naturalnego parcia na stolec: Jeśli często ignorujesz naturalną potrzebę organizmu, na przykład ponieważ nie chcesz korzystać z toalety publicznej, może to doprowadzić do sytuacji, kiedy całkowicie przestaniesz odczuwać tę potrzebę.

Zdaniem dr Josepha Mercoli najgorszym rozwiązaniem jest użycie w takiej sytuacji  środków przeczyszczających, szczególnie tych działających stymulująco na jelita.

– Organizm może się od nich tak uzależnić, że bez ich pomocy wypróżnienie nie nastąpi wcale. Po zaprzestaniu ich stosowania, przywrócenie prawidłowej aktywności jelit zabiera sporo czasu. Dzieje się tak nawet w przypadku środków takich jak senes lub cassia, które często są promowane jako środki naturalne – przestrzega lekarz. –  Jeśli stosuje się środki przeczyszczające przez okres kilku tygodni lub miesięcy, mogą one ograniczyć naturalną perystaltykę jelit, co tylko bardziej pogorszy problem z zaparciami. Ponadto nadużywanie środków przeczyszczających może prowadzić do uszkodzeń nerwów, mięśni i tkanek jelita grubego. Jeśli więc czujesz, że koniecznie musisz zażyć środek przeczyszczający, stosuj go tylko doraźnie, przez krótki okres czasu. Pamiętaj też, że środki te w żaden sposób nie usuwają przyczyny zaparcia.

Po zaprzestaniu stosowania środków przeczyszczających przywrócenie prawidłowej aktywności jelit zabiera sporo czasu. Dzieje się tak nawet w przypadku środków takich jak senes lub cassia, które często są promowane jako środki naturalne

Co zatem zrobić, aby ulżyć naszym jelitom i sobie. Jak pokonać zaparcie naturalnymi metodami?

  • Zamiast siedzieć na toalecie – kucnij! Pozycja kuczna to najlepsza i w pełni naturalna pozycja do oddawania stolca, która redukuje ryzyko wystąpienia hemoroidów. W wielu kulturach na świecie jest to wciąż najpopularniejsza pozycja w toalecie. Wystarczy umieścić niski stołek przy toalecie i umieścić na nim stopy, dzięki czemu kolana uniosą się. Można też zakupić specjalne urządzenie modyfikujące toaletę lub po prostu kucnąć na sedesie.
  • Spożywaj dużą ilość pokarmów bogatych w błonnik. Warzywa to najlepsze źródło błonnika. Aby uzyskać go jeszcze więcej, warto także zastosować organiczne siemię lniane. Zmiel nasiona w młynku do kawy, a następnie dodawaj po łyżeczce lub dwie do posiłków.  – Warto też wypróbować organiczne nasiona babki płesznik (psyllium), które sam stosuję codziennie – mówi dr Mercola. – Psyllium to środek wyjątkowy, ponieważ zawiera błonnik adaptogenny, co oznacza, że będzie on zmiękczał stolec, jeśli pojawiło się zaparcie, natomiast ograniczy ilość wypróżnień w przypadku luźnego stolca.
    Babka płesznik pęcznieje po dodaniu do niej wody. Podobnie zachowuje się dobrze nam znany len. Len ma tez i tę zaletę, że jest stosunkowo tłusty.
  • Nie bój się tłuszczu! Gdy błonnik działa jak szczotka dla jelit, tłuszcz działa jak ,,ślizgawka” po której łatwiej przesuwają się resztki do wydalenia.
  • Pomóc mogą probiotyki. Przywrócą one równowagę bakteryjną w jelitach, co jest sprawą kluczową dla prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego. Probiotyki przynoszą także ulgę przy zespole drażliwego jelita, które często jest przyczyną zaparć. Doktor Jerzy Jaśkowski niezmiennie poleca zsiadłe mleko (ale z mleka niepasteryzowanego, a nie ze sklepu), bakterie kwasu mlekowego znajdziemy także w kiszonkach: ogórkach, kapuście i wszystkich kombinacjach koszonych, które przychodzą nam do głowy.
  • Suplementy z aloesem i magnezem także mogą być pomocnym narzędziem, które ułatwi wypróżnienie.
  • Nie bez znaczenia są także ćwiczenia fizyczne. Pobudzają krążenie i ruchy jelit, co pomaga im prawidłowo funkcjonować.
  • Babcinym sposobem jest także wypicie szklanki soku z surowej kapusty. Efekt – podobno – murowany…
Jednym z powodów zaparć jest niedoczynność tarczycy. Ale nie tylko. Kłopoty powoduje także zespół jelita drażliwego

Kto jest najbardziej narażony na zaparcia? Zdaniem dr Mercoli, przede wszystkim kobiety, zwłaszcza w czasie ciąży lub po porodzie. Ciężar rozwijającego się dziecka zazwyczaj opiera się na jelitach i może spowolnić ruchliwość lub ruch stolca przez przewód pokarmowy. W miarę spowalniania stolca więcej wody jest usuwane przez organizm, co sprawia, że ​​stolec jest twardy, suchy i trudniejszy do przejścia. Starsze osoby są bardziej narażone na zaparcia z powodu zarówno zmniejszenia poziomu aktywności, jak i zmniejszenia ruchu w przewodzie pokarmowym. Kłopoty mogą mieć też osoby, które właśnie przeszły operację, mogą również nie poruszać się, być może denerwują się popychaniem do wypróżnienia, jeśli przeszli operację brzuszną lub mogą nie spożywać swojej normalnej diety.

źródła: 1, 2,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *