9 powodów dla których warto jeść pestki dyni

9 powodów dla których warto jeść pestki dyni

Jesienią w domu dziadków zawsze były suszone nasiona dyni. To jedno z moich najdawniejszych wspomnień z dzieciństwa: gazety rozłożone były wszędzie, a na nich schnące pestki dyni.

A ja je oczywiście podbierałam.

Dziś lepiej suszyć pestki na niezadrukowanym szarym papierze, bo farba drukarska zawiera wiele chemikaliów, które nie są nam potrzebne.

Gdy kupujemy dynię pestek nie wyrzucajmy. Mają wiele wspaniałych właściwości.

Dr Joseph Mercola, na którego wiedzę często się tu powołuję, podaje 9 powodów, dla których warto jeść pestki dyni. Poznajmy je i korzystajmy, póki dynię możemy kupić w każdym sklepie i praktycznie za grosze możemy zrobić sobie zapas pestek na cały rok.

1. Pestki dyni zawierają zdrowy magnez

Ćwierć filiżanki pestek zawiera prawie połowę zalecanej dziennej ilości magnezu, który uczestniczy w wielu istotnych funkcjach fizjologicznych, w tym tworzeniu ATP (adenozynotrifosforanu, cząsteczek energii w ciele), syntezie RNA i DNA, pracy serca, prawidłowym tworzeniu kości i zębów, dobrym funkcjonowaniu naczyń krwionośnych i prawidłowym działaniu jelit. Stwierdzono, że stosowanie magnezu wpływa korzystnie na ciśnienie krwi i zapobiega nagłym zatrzymaniu krążenia, zawałowi serca i udarowi, aczkolwiek szacuje się, że 80 procent Amerykanów jest niedobór tego ważnego minerału.

Zawierają magnez, cynk i roślinne kwasy Omega3

2. Cynk zawarty w pestkach dyni poprawia odporność

Nasiona dyni są bogatym źródłem cynku (jedna uncja zawiera więcej niż 2 mg tego korzystnego minerału. 1 uncja = 28,3 grama). Cynk jest ważny dla organizmu na wiele sposobów, w tym dla: odporności, wzrostu komórek i ich podziału, snu, nastroju, zmysłów smaku i zapachu, stanu zdrowia oczu i skóry, regulacji insuliny i funkcji seksualnych u mężczyzn. Niedobór cynku wiąże się ze skłonnością do chorowania na przeziębienia i grypę,  z chronicznym zmęczeniem, depresją, trądzikiem, niską wagą urodzeniową, trudnościami w uczeniu się u dzieci.

3. Zawierają roślinne kwasy Omega3

Surowe orzechy i nasiona, w tym nasiona dyni, są jednym z najlepszych źródeł omega-3 roślinnych (kwas alfa-linolenowy lub ALA). Wszyscy potrzebujemy ALA, ale ALA musi być przekształcony przez nasze ciała w znacznie bardziej istotne tłuszcze omega-3 EPA i DHA – enzymem, który zdecydowana większość z nas osłabiła poziomem insuliny.

– Choć nasiona dyni są doskonałym źródłem ALA, uważam, że ważne jest, aby niektóre z tłuszczów omega-3 pochodziły ze źródeł zwierzęcych, jak na przykład olej z kryla – rekomenduje dr Joseph Mercola.

4. Wspomagają zdrową prostatę

Nasiona dyni były cenione jako ważna naturalna żywność dla mężczyzn. Wynika to z faktu, że ich wysoka zawartość cynku jest istotna dla zdrowia gruczołu krokowego (gdzie cynk znajduje się w najwyższym stężeniu w ciele mężczyzny), a także dlatego, że ekstrakty i oleje z nasion dyni mogą odgrywać ważna rolę w leczeniu łagodnego przerostu gruczołu krokowego (BPH , lub powiększenie gruczołu krokowego). Badania sugerują, że zarówno olej z nasion dyni, jak i nasiona dyni mogą być szczególnie korzystne dla wspomagania zdrowia gruczołu krokowego.

Pestki z dyni pomagają mężczyznom zadbać o zdrową prostatę, a kobietą mogą ułatwić czas około menopauzalny

5. Działają antycukrzycowo

Badania na zwierzętach sugerują, że nasiona dyni mogą poprawić regulację insuliny i zapobiegać powikłaniom cukrzycy poprzez zmniejszenie stresu oksydacyjnego.

6. Pomagają kobietom w czasie menopauzalnym

Olej z pestek dyni jest bogaty w naturalne fitoestrogeny, a badania sugerują, że może to prowadzić do znacznego wzrostu dobrego cholesterolu HDL wraz z obniżeniem ciśnienia krwi, uderzenia gorąca, bóle głowy, bóle stawów i inne objawy menopauzy u kobiet po menopauzie.

7. Wspomagają zdrowe serce i wątrobę

Nasiona dyni, bogate w zdrowe tłuszcze, przeciwutleniacze i włókna, mogą przynieść korzyści zdrowiu serca i wątroby, zwłaszcza gdy są zmieszane z nasionami lnu

8. Wspomagają dobry sen

Nasiona dyni są bogatym źródłem tryptofanu, aminokwasu (białka budulcowego), które przekształca się w serotoninę, która z kolei przekształca się w melatoninę, będącą ,,hormonem snu”. Jedzenie nasion dyni kilka godzin przed snem, wraz z niewielką porcją węglowodanów jak mały kawałek owocu, może być szczególnie korzystne dla dostarczania organizmowi tryptofanu niezbędnego do produkcji melatoniny i serotoniny i pozwoli nam spokojnie spać.

Jeśli chcemy dobrze spać, warto przed snem zjeść garść pestek z niewielkim dodatkiem węglowodanów

9. Mają działanie przeciwzapalne

Stwierdzono, że olej z nasion dyni wykazuje działanie przeciwzapalne. Jedno badanie na zwierzętach nawet okazało się, że działa jak również lek przeciwzapalny indometacyna w leczeniu zapalenia stawów, ale bez skutków ubocznych

Jak jeść pestki dyni? Oczywiście na surowo! Ale…

– W celu zachowania zdrowych tłuszczów obecnych w nasionach, nasiona dyni powinny być spożywane w stanie surowym – radzi dr Joseph Mercola. – Jeśli zdecydujesz się na zakup nasion, upewnij się, że są świeże. Jeśli zapach jest stęchły, zepsuty lub nieświeży,  może to wskazywać na obecność grzybowych mikotoksyn. Organiczne nasiona dyni są korzystne, ponieważ nie będą zanieczyszczone pestycydami lub innymi szkodliwymi substancjami chemicznymi.

Pamiętajmy jednak także, że większość orzechów i nasion zawiera anty-substancje odżywcze, takie jak kwas fitynowy, dzięki czemu wszystkie wcześniej omówione ważne składniki odżywcze mogą być mniej biodostępne. Więc jeśłi lubimy jeść nasiona lub orzechy, to warto je ,,aktywować” przez namoczenie na kilka godzin w wodzie, a potem podprażone lub wysuszone w suszarce.

Jeśli wolisz jeść pieczone pestki dyni, zrób to sam, aby móc kontrolować temperaturę i czas prażenia – radzi dr Mercola. – Surowe nasiona dyni mogą być prażone w niskich temperaturach w piecu (nie więcej niż 75 stopni Celsjusza), posypane naturalną solą, przez około 15-20 minut.

Na surowo lub lekko uprażone są zdrowe!

źródło: TU

 

One thought on “9 powodów dla których warto jeść pestki dyni

  1. Wszystko dobrze,tylko my jesteśmy zbyt leniwi żeby suszyć,prażyć,łuskać skoro w marketach są już gotowe,wyłuskane,pięknie opakowane w ładną folię(niestety nie sprawdzimy ich świeżości,a po rozpakowaniu czuć ich zapach…) Zastanawiam się jak przebiega proces łuskania tych ziarenek(nie tylko dyni ale i słonecznika itp).Czyżby siedzieli ludzie i wykonywali tę żmudną pracę czy też są inne sposoby(nie wiem czy to prawda- ale słyszałem,że ziarenka są moczone w kwasach i później maszynowo pozbywa się łusek)Czy ktoś mógłby mnie uświadomić w tej kwestii..Pozdrawiam.Zygmunt

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *